dinsdag 28 februari 2012

Dinsdag twinsdag


Een vraag die veel mensen stellen:
Zijn ze eeneiig of twee-eiig?

En de waarheid is: we weten het niet zeker.
De gyneacoloog dacht op basis van de echo's
aan een eeneiige tweeling. Ik zie veel verschillen,
voor anderen zijn ze identiek.

Maar omdat ze sinds een jaar of twee
echt verschillende kapsels hebben,
kunnen de meeste ze toch wel uit
elkaar houden.

Toen ik deze week met ze ging zwemmen,
leek ik weer een aanwijzing te krijgen.
Ze zwemmen allebei met oordoppen
vanwege buisjes / geperforeerd trommelvlies.
Ik was een setje vergeten.  Maar wat bleek:
die paste ook precies in het oor van de ander
(en die worden op naar gemaakt door middel
van een afgietsel).

Toch eeneiig? Wat denken jullie?


Kijk bij Annemieke, Mamamia en Marit,
Félicie, Corine  en Simone voor meer tweeling-avonturen.

En wil je meedoen, mail me!

14 opmerkingen:

  1. Ik twijfel niet hoor. Bijzonder die oren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie toch duidelijke verschillen... of zou het toch het kapsel zijn? Ik denk twee-eieg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind ze veel meer op elkaar lijken dan onze meiden, daar zie ik
    toch echt heel veel verschillen. Ik denk dat als ze hetzelfde haar zouden hebben ze toch echt wel 1 eiig zouden kunnen zijn!
    Onze meiden zijn 2 eiig daar ben ik van overtuigd, wat wel grappig is, dat ze tegenwoordig gespiegeld zijn. De 1 de scheiding naar links en de ander naar rechts, en ook als ze slapen kun je er een spiegel tussen zetten ;-)

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ze met nat haar uit het water komen, vergis ik me nog wel eens. Maar jouw meiden lijken mij idd echt twee-eiig, die zijn echt uiterlijk flink verschillend.

      Verwijderen
  4. dat blijft de meest gehoorde vraag denk ik ;) wij weten het niet zeker, maar gelet op de ontwikkeling, hun lengte en gewicht (even lang en even zwaar), maar ook hun gezichtjes, hun handje (zo hetzelfde), en hun voetjes denken wij dat ze eeneiig zijn. wat heel belangrijk schijnt te zijn, zijn de oren. als die niet precies hetzelfde zijn, is de tweeling twee-eiig.. en de kinderarts heeft me eens verteld dat je vooral naar het 'centrum' van het gezicht moet kijken om te vergelijken, de ogen, de afstand tot de neus en de mond (dus het kapsel en de vorm van het hoofdje even wegdenken).. Tja, het blijft grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mond, ogen, neus, oren sproetjes enzo en mond, allemaal hetzelfde. Ook de het haar (kleur en structuur) is identiek. Allebei sproetjes. Toch heb ik enige moeite gehad om ze uit elkaar te houden. Mijn man heeft het anderhalf jaar gekost ...
      Jouw meiden lijken me wel eeneiig!

      Verwijderen
  5. Als de gyneacoloog al dacht dat het om een 1 eiige tweeling zou gaan dan klopt dat volgens mij ook vaak wel. Bij ons was het omgekeerd, bij de 1e echo werd gezegd, 2 placenta's, dus 2 eiig. Na de geboorte bleek idd 2 placenta's, maar die waren wel vergroeid en er waren ook bloedvatverbindingen. Wij gaan er dus vanuit dat onze jonges 1 eiig zijn, maar ik vind ze ook heel verschillend en zeker niet identiek. heel frappant was dat bv hun tandjes precies tegelijk doorkwamen, scheelde vaak niet meer dan een paar dagen tot een week. Ook hebben ze altijd de zelfde maat schoenen, al is er toch een verschil in lengte en gewicht. Ook hun ontwikkelijk gaat gelijk op, ze liepen op dezelfde dag en waren ook dezelfde dag zindelijk. Rapporten van school zijn ook erg gelijk, ze zitten in verschillende klasjes en hebben heel verschillende karakters.
    Ik denk trouwens dat jou meisjes 1 eiig zijn, en zal regelmatig bij je blog langskomen om over de tweeling te lezen.
    groetjes van Inge.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Inge,

      Hier ook dezelfde lengte, hetzelfde gewicht, zelfde schoenmaat, ontwikkeling redelijk gelijk. Leuk dat je blijft volgen!

      Verwijderen
  6. Na de geboorte van onze jongens werd de placenta onderzocht om te kijken of ze 1 of 2-eiig zijn. De patholoog kwam toen tot de opmerkelijke conclusie dat ze echt 1-eiig zijn. De gynaecoloog heeft de patholoog opnieuw zijn werk laten doen want de één heeft bruine ogen en de ander blauwe. En de één blond haar en de ander is donker...
    Bij de tweede poging had hij het juist: duidelijk 2-eiig :-)
    Ik dacht dat zo'n onderzoek altijd gedaan wordt na een meerling geboorte maar bij jullie dus niet? Gaan jullie het nog een keer onderzoeken of maakt het jullie niet uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het maakt ons niet genoeg uit om er 250 euro voor te betalen. Ik heb wel gevraagd of ze de placenta konden onderzoeken maar er is toen gezegd dat er niet veel van te maken was. Ik heb zelf wel eens gedacht dat ze em al hadden weggegooid zonder goed te kijken ...

      Verwijderen
  7. Ik twijfel bij die van jou niet hoor: echt wel een-eiig.
    Bij onze meiden is geen twijfel mogelijk over hun twee-eiigheid: krullen versus steil haar, groen-bruine ogen vs blauw, 3 kilo verschil, bril vs buisjes en ga zo nog maar even door ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is de placenta ook onderzocht en dat was duidelijk één-eiig. Dat wisten we eigenlijk ook wel want er was eerst geen tussenschot te vinden. Hier zijn ook veel verschillen maar ook overeenkomsten. Lengte en gewicht gelijk, schoenmaat schilt wel ietsje (halve maat) Zelfde haar, zelfde kleur ogen,tandjes in de zelfde week doorgekomen maar I. heeft twee maanden achter een lopende A. aan gekropen. Ook cognitief loopt I. achter op A. maar sociaal is weer sterker.

    @Bloem wat ik heb begrepen is placenta onderzoek in het Noorden van het land standaard omdat het UMCG deze gegevens bewaart. Alle placenta's worden daar onderzocht die van ons is daarheen opgestuurd. Dit schijnt in de rest van Nederland niet standaard te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onze meiden hadden ook ieder een eigen vruchtzak en placenta, dat maakte dat de gynaecoloog destijds beweerde dat ze 2-eiig zouden zijn. Dit dachten wij ook lange tijd, maar doordat wij meededen aan een onderzoek van het Tweelingenregister (NTR) kregen we aan het eind van het onderzoek de gelegenheid om gratis een DNA test uit te laten voeren. Dit hebben we uit nieuwsgierigheid gedaan, omdat we bij Liv en Tes toch wel heel veel kenmerken (o.a. handjes met dezelfde kromme pinkjes, oortjes, zelfde kleur en vorm oogjes, haarkleur) vonden die identiek waren. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat ze wel degelijk 1-eiig zijn!

    Veel mensen in onze omgeving hebben moeite om ze uit elkaar te houden. Over het algemeen hebben wij zelf prima door wie wie is, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij ons ook wel eens vergissen ;-) Ze praten anders en ook in het gedrag zijn duidelijke verschillen (gelukkig). Qua groei gaan ze nagenoeg gelijk op. Liv is nu 1,5 cm groter en een halve kilo zwaarder dan Tes, maar dat kan over een maand weer gelijk zijn (of net andersom).

    Groetjes Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn vader is ook van een 1-eiige tweeling, en ze zijn onafscheidelijk. Ik heb eigenlijk 2 vaders ;). Voor mijn gevoel dan. Mijn oom en tante zijn ook opa en oma van onze kinderen. Maar goed, wat ik wou zeggen is dat mijn vader een jaar of zo geleden darmklachten kreeg. (en dat komt erg veel voor in zijn kant van de familie) Dus wou de arts iedereen preventief onderzoeken. Alleen de tweelingbroer hoefde niet te komen. Want bij mijn vader bleek dat het goed was, dus hoefde de andere helft ook niet de komen.
    Apart toch?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails