woensdag 21 april 2010

Stoffen mandjes, een tutorial


Ik heb laatst een aantal stoffen mandjes gemaakt. Er zijn allerlei tutorials te vinden zoals deze of deze. Maar ik had last van het probleem dat ik niet goed kon inschatten hoe groot het mandje nu uiteindelijk werd, net als Suzette. En ik wil zelf de afmetingen kunnen bepalen natuurlijk en ben aan het rekenen gegaan.

Hier een soort van handleiding van hoe je de afmetingen van de stof moet bepalen op basis van de gewenste afmetingen van het stoffen mandje.

Je begint met de gewenste breedte.
gewenste breedte : 2 = X
hoogte = gewenste hoogte + X
lengte = twee keer gewenste lengte + 4 X

Voorbeeld

Je wilt een mandje van 10 (b) x 10 (h) x 10 (l)cm

De gewenste breedte is 10 cm : 2 = 5. Dus X = 5 (cm)
de hoogte is dan 10 cm (de gewenste hoogte) plus 5 cm (immers X) = 15 cm
de lengte is 2 keer 10 cm + 4 keer 5 cm is 40 cm.

Dus de lengte en hoogte van je stof moet zijn: 15 x 40 cm (wel naadtoeslag toevoegen, aan de hoogte 1 cm en de breedte 2 cm dus uiteindelijk 16 bij 42 centimeter). Dit knip je twee keer: een keer voor de buitenkant en nog een keer voor de voering.

Dan ga je al volgt aan de slag. Je vouwt de stof dubbel en stik de zijkant en de onderkant op 1 cm dicht. Dan knip je aan beiden onderkanten (links en rechts) twee vierkanten van 5 cm x 5 cm uit de stof (dat is immers de x). Reken vanaf het stiksel!
Verder kun je de geweldige tutorial van Vlijtig dan gewoon volgen, met foto's!

3 opmerkingen:

  1. wahaha, ik had effe moeten wachten zie ik met mn hoofd daar over te breken! ik ben met "mandjes" van tafelzeil bezig voor te bereiden maar was ook aan het worstelen met hoe groot het dan moet zijn..... toch bedankt voor de tip!
    en is jouw moeder ook kippenfan!? de mijne spaart kippen dus dat stofje is geweldig! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tanx, ik heb het gevonden op MP. Ik heb er ook nog een tas van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag van twee theedoeken dit mandje gemaakt. Versteviging: witte placemat van de Action, met gaatjes. Superstevig, wasbaar.... Prima!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails