maandag 23 september 2013

pompoentaart





Ik had zin om wat te bakken en omdat het nu officieel herfst is, werd het pompoentaart. Ik nam als basis dit recept maar deed een paar kleine aanpassingen (en rekende alle maten om).

Ooh ja, en hij is super super lekker ♥

voor de taart
280 gram bloem
2 1/2 theelepel bakpoeder
2 theelepels kaneel
1/4 theelepel zout
200 gram donkerbruine basterdsuiker 
(iemand een goede tip voor een suikervervanger??)
60 gram zachte boter
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
pompoenpuree van een halve kleine oranje pompoen (420 gram)\

Voor de glazuur
100 gram roomkaas
30 gram zachte boter
100 gram poedersuiker

Ik nam een halve kleine oranje pompoen (ze verkopen ze bij de natuurwinkel en nu ook bij de AH). Je hoeft deze niet te schillen, alleen halveren, de pitten en draden eruit en in kleine stukken snijden en ongeveer 10 minuten koken. Als de stukken zacht zijn het water afgieten (klein beetje erin laten) en flink pureren met de staafmixer of in de blender.

In een kom de bloem, bakpoeder, kaneel en zout mengen. In een andere kom de basterdsuiker, boter en vanillesuiker mixen en daarna één voor één de eieren toevoegen en goed mixen. Daarna de afgekoelde pompoenpuree toevoegen en weer even mixen. Tenslotte het bloemmengsel door erdoorheen spatelen (niet mixen).

In een ingevette vierkant of rond bakblik doen en ongeveer 25 minuten bakken in een voorverwarmde oven op 175 graden Celsius. Even met een houten prikker de gaarheid testen.

Als de taart afgekoeld is een glazuur maken van de roomkaas (of zuivelspread naturel of monchou), de zachte boter en de poedersuiker (eerst boter en roomkaas mixen en dan langzaam beetje bij beetje de poedersuiker toevoegen). Ik denk dat ik volgende keer wat limoensap toevoeg aan de glazuur voor een frisse touch.

13 opmerkingen:

  1. Mmm, die bewaren we! Bedankt!
    Mijn oudste wil deze week nog een worteltjestaart maken, ook heerlijk en een beetje vergelijkbaar.
    En later deze week of volgende week maar weer eens pompoensoep maken, ook al zo'n lekker herfstrecept. Mmmm

    Fijne dag verder,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er goed uit en ik moet zeggen dat hij erg veel op de worteltaart lijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht idd, je kan de pompoen in dit recept waarschijnlijk prima vervangen door wortel.

      Verwijderen
  3. Hoi Effie, hij lijkt mij heerlijk! Ik ben echt van plan om iets met pompoen te gaan bakken dit weekend, misschien wel jou recept hoor. Ik heb een linkje in mijn blogberichtje van vandaag naar jouw recept geplaatst, is dat ok?
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk, bedankt. Ik zag het net. Ik vond deze taart echt heel lekker dus doe het gerust!

      Verwijderen
  4. Ik heb 'm ook net gemaakt en erover geblogd. Heerlijk, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je vroeg een suikervervanger... Honing is een natuurlijke suiker, net als palmsuiker of agave siroop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. deze pompoentaart ga ik vandaag maken, ziet er verrukkelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat dacht je van volkoren tarwemeel in plaats van bloem. En als suikervervanger kun je ook nog dadelstroop gebruiken. Die gebruik ik bijna overal in. Heeft een heerlijke smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is heerlijk! Maar bij ons is ie wat steviger. Niet zo mooi luchtig als de jouwe. Enig idee hoe dat komt?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails